Oana-Teodora Mihăescu este singurul elev din județul Dolj care a reușit să obțină media 10 la examenul de bacalaureat. A studiat la Colegiul Național ”Frații Buzești” din Craiova, la specializarea științe ale naturii.
Media 10 a fost dobândită în urma contestației la Limba și literatura română, unde inițial a primit nota 9.85. După procesul recorectării, nota a fost schimbată în 10. Pentru disciplinele matematică și anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie umană nota 10 a venit ca urmare a muncii și dedicării constante pentru învățat. Cum de altfel, această notă i-a definit întregul parcurs școlar, fiindcă întotdeauna carnetele sale de note au fost pline doar cu nota 10.
Am avut ocazia să stăm de vorbă cu Oana, să aflăm cum a fost pentru ea experiența examenului de bacalaureat și ce planuri de viitor are.
Ești singurul elev de nota 10 din județul Dolj, la examenul de bacalaureat. Inițial ai avut media 9.95. Ce te-a determinat să faci contestație?
Chiar media de 9.95 m-a determinat să fac contestație, întrucât știam că pot obține 10. De fapt, încă dinainte să se afișeze primele rezultate, am luat în calcul varianta de a depune contestație dacă nu obțin nota maximă la una dintre materii, ceea ce s-a și întâmplat la limba și literatura română. Ținând cont de faptul că la această disciplină poate exista subiectivitate în corectare, am luat decizia de a depune contestație și mă bucur că am avut curajul să fac acest lucru.
Cât de greu este examenul de bacalaureat?
Nu este un examen dificil. Consider că orice elev poate obține rezultatul dorit cu ambiție și seriozitate, autodisciplina fiind cheia succesului.
Ce metode de învățare ai practicat pentru această performanță?
Atingerea acestei performanțe a implicat respectarea cu rigurozitate a unui program de studiu și totodată o bună organizare a sarcinilor de lucru, în vederea unei eficiențe maxime. Astfel, în timpul orelor în care mi-am propus să studiez, am înlăturat orice aspecte care m-ar fi putut distrage de la realizarea activității urmărite, însă a fost esențială, în egală măsura, alternarea acestor ore de studiu cu pauzele și odihna.
Cum ai reacționat când ți-ai aflat notele?
Pot spune că mă așteptam la rezultate bune, având în vedere efortul depus, dar și faptul că dificultatea subiectelor nu a fost una ridicată, mai ales la matematică și anatomie. Totuși, trebuie să recunosc și ușoara urmă de dezamăgire pe care am resimțit-o când am văzut nota inițială la română, una dintre materiile mele preferate. În schimb, aflarea mediei de după contestație a trezit în mine un puternic sentiment de mulțumire, de împlinire.
Ce sfaturi ai pentru elevii care sunt în liceu, care sunt poate speriați de acest examen?
Cu siguranță există în sufletul fiecărui elev o oarecare stare de incertitudine sau nesiguranță, și chiar teamă în ceea ce privește examenul de bacalaureat. Aș vrea să le transmit acestora să nu se lase copleșiți de emoții, ci să se pregătească și să lucreze în mod constant, iar reușita, în acest fel, va fi asigurată.
Ce facultate vrei să urmezi și de ce ai făcut această alegere?
Am decis să studiez medicina din dorința de a ajuta, de a contribui la îmbunătățirea calității vieților oamenilor sau chiar de a le salva. Sunt, de asemenea, pasionată de tot ceea ce înseamnă studiul anatomiei și fiziologiei umane, precum și de procesul de vindecare.
Ai schimba ceva la sistemul de învățământ românesc?
Adaptarea la nou constituie primul pas spre un sistem de învățământ mai eficient, care să se centreze pe elevi, pe nevoile și interesele acestora, astfel încât performanța să fie atinsă. Una dintre cele mai mari probleme ale sistemului educațional românesc este aceea că nu oferă elevului posibilitatea de a-și descoperi aspirațiile, pasiunile, sau de a le valorifica.
Implicarea activă a profesorilor în timpul orelor de curs, găsirea unor metode inovative de predare, care să trezească interesul elevului, transformarea școlii într-o institutie de pregătire pentru viață a tinerilor absolvenți reprezintă doar câteva dintre schimbările care ar plasa sistemul de învățământ la un nivel superior.
Cum ar trebui să arate relația profesor-elev ca să poți atinge succese școlare atât de importante?
Relația profesor-elev trebuie să se construiască în jurul respectului reciproc, iar modul în care comunică cei doi are un rol major în atingerea unor astfel de reușite. Este esențial ca elevul să manifeste interes față de materia predată și, în același timp, profesorul să îi lase acestuia libertatea de a pune întrebări, oferindu-i răspunsuri adecvate. În plus, elevul trebuie încurajat și susținut de fiecare dată, pentru că numai în acest fel se pot pune bazele încrederii în propriile forţe.
Transmitem felicitări către Oana-Teodora Mihăescu! Suntem mândri de reușitele tale și îți dorim mult succes în tot ceea ce vei întreprinde de acum încolo! Viitorul îți aparține!